Welkom bij het ict-coördinatorblog

Ict toepassingen in het onderwijs op Cbs "De Wegwijzer"
Lees de berichten, doe mee aan de poll of voer de vissen.
Veel plezier

zondag 21 november 2010

Onderwijsprijs Drenthe 2009-2011

Woensdag 17 november heb ik onze school vertegenwoordigd tijdens de uitreiking van de Onderwijsprijs Drenthe. Een initiatief van INOP(Instituut Nationale Onderwijs Promotie).De winnaars van de provincies gaan door voor de Nationale Onderwijsprijs,die in Utrecht uitgereikt wordt.




Het project "online samenwerken en leren" van onze school was wel uitgekozen en gepubliceerd, alszijnde innovatief en vernieuwend, maar niet genomineerd. Tijdens deze dag heb ik dus ontspannen de overige projecten kunnen absorberen. Tijdens de module ict en onderwijs kwam ter sprake of een innovatie van deze tijd nog wel zonder ict kan. De vraag is dan ook, hoe zit dat met de projecten die genomineerd zijn? Het gaat er bij deze projecten juist om dat ze innovatief en vernieuwend zijn voor het onderwijs.In de categorieën primair en voortgezet onderwijs zit veel energie en motivatie van leerlingen en leerkrachten.

Waar het ene project draait om het bevorderen van leesonderwijs, probeert een andere school vakoverstijgend bezig te zijn door een film schoolbreed te maken. Wat ik al dacht werd waarheid. De projecten die gewonnen hebben zijn beide niet zonder ict te bewerkstelligen. Ik zal één project kort toelichten.

Korte omschrijving winnende project:
Leerlingen schrijven elke week een tekst op een wiki. Een aantal van hen wil geen losse verhalen maken, maar een echt boek. Zij werken elke week aan hun eigen boek en maken zelf de illustraties. Doordat het webbased is kunnen ze er ook thuis aan werken en de leerkrachten kunnen het thuis nakijken. Ouders en andere belangstellenden kunnen op internet meelezen. Als de teksten klaar zijn wordt er via internet een echt boek van gemaakt. Deze boeken komen in de schoolbibliotheek en worden ook door de overige klasgenoten gelezen. Ik denk dat dit project al meer in de richting is van de Early majority. Zij zijn voor wat betreft het gebruik maken van Wiki's in het onderwijs niet meer de eersten. Wikiwijs is er nu ook voor leerkrachten. (www.wikiwijs.nl/sector/)

Waar zit ons project binnen de Roger's Innovation Adoption Curve:
Als ik het winnende project naast ons project zet dan moet ik concluderen dat ons project nog in de fase van innovator en early adaptors zit. In de cloud werken wordt al wel gedaan maar nog niet op die schaal die wij voor ogen hebben met onze kinderen van 8 tot 12 jaar op onze reguliere basisschool in Alteveer. De kloof(Chasm)tussen de early adaptors en de early majority moet nog worden overwonnen. Door mee te doen aan een landelijke wedstrijd of deel te nemen aan een onderzoeksproject Expo bij Kennisnet kan dit beter vorm krijgen.Ik denk dat ik door moet gaan met het geven van informatie aan de buitenwereld over ons project van "online samenwerken en leren." Misschien is een blog wel een optie, maar dan moet ik wel volgers hebben denk ik.



Roger’s Innovation Adoption curve

3 opmerkingen:

  1. Hallo!
    Ik heb jullie bericht gelezen. Wat ontzettend leuk die initiatieven. En tegelijk een kwestie van voortschrijdend inzicht om te komen tot een (telkens) passend aan bod voor leerlingen.
    Ik wil best volger zijn... !
    Wij houden ons overigens bezig met ChatCoachen en training aan begeleiders over de do's en don'ts binnen online didactiek.
    Hartelijke groet en keep up the good work!
    Jeanette Krijnen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Johan,

    Mooi dat jullie project wordt erkend als innovatief. Het begrip "in the cloud werken" kende ik trouwens niet, maar dat heb ik nu ook geleerd.

    Jaap

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Johan,

    als ik dit lees ben ik onder de indruk van je ICT kennis en vaardigheden.
    Ik vraag me dan ook af of jij nog uitdaging ziet in de module ICT en onderwijs. Ik kan me voorstellen dat je ook vrijstelling zou kunnen krijgen............want werk hebben we nog genoeg toch.
    In ieder geval tot vrijdag, groet Herma.

    BeantwoordenVerwijderen