Welkom bij het ict-coördinatorblog

Ict toepassingen in het onderwijs op Cbs "De Wegwijzer"
Lees de berichten, doe mee aan de poll of voer de vissen.
Veel plezier

maandag 29 november 2010

Tablet en iPad als hulpmiddel bij het verbeteren van onderwijs


School in Frankrijk stapt over op iPads:
Dit vond ik eigenlijk wel interessant nieuws om even te onthouden. Het filmpje gaat over een school in Frankrijk, maar het kan ook gewoon in Nederland.


In Nederland ook klas voorzien van iPads:
Ook Nederland heeft een klas met iPads. In het jeugdjournaal van dinsdag 23 november 2010, kon je zien dat in Frankrijk hele schoolklassen een iPad hadden. Ook in Nederland is een klas met platte computers met touchscreen. Brugklassers van het Lentiz/Geuzencollege in Vlaardingen kregen de computers vorige maand om ze te helpen met lezen van teksten. De leerlingen hebben moeite met leren en een speciale applicatie op de iPad moet ze dat vergemakkelijken. 


Hulp bij leren door inzet ict toepassing: 
De computer helpt de kinderen met lezen door middel van kleuren en gesproken tekst. De zinnen die gelezen worden krijgen een kleur en worden voorgelezen. Zien en horen lijkt het motto.Volgens de bedenkers van het computerprogramma begrijpen leerlingen de tekst daardoor beter en geven ze meer goede antwoorden.

Mijn idee over extra leertijd creëren:
Bovenstaande informatie en ontwikkelingen met nieuwe technieken kan handig zijn in de uitdaging om onderwijs passend te maken. Ben zelf in ieder geval wel nieuwsgierig geworden en ga onderzoeken wat voor computerprogramma dit ondersteund. Mijn eigen interpretatie van extra leertijd creëren kun je vinden in onderstaande presentatie. De presentatie heb ik gemaakt in prezi(http://prezi.com/), een innovatief online presentatiemiddel. Je kunt nu ook samen met anderen online aan een Prezi(presentatie) bouwen/werken. Echt online samenwerken in real time.

De opbouw van de presentatie in grote lijnen:
Het is opgebouwd vanuit het model voor adaptief onderwijs, waarbij het kind centraal staat. Bij deze presentatie is vooral de aandacht voor instructie en is klassemanagement en interactie even buiten beschouwing gelaten. Het moet volgens mij vooral een doel zijn om moderne middelen te laten samenvloeien met al bekende middelen om het zelfstandig werken en de zelfstandigheid van de leerlingen te bevorderen. De tablet als middel voor instructie, verlengde instructie of extra begeleide instructie. Dus ook ieder kind een tablet of iPad met hierop de instructie die op ieder moment oproepbaar is. Het zelfstandig werken blokje dat je veel op basisscholen ziet, kan dan gewoon gehandhaafd blijven.




1 opmerking:

  1. Hoi Johan,

    Dat is een sterke toepassing van een iPad, lijkt me. De combinatie van kleuren en spraak heeft vast veel effect op het lezen. Ik ben benieuwd wat je onderzoekje oplevert.

    Jaap

    BeantwoordenVerwijderen